Wednesday, September 19, 2012

PEMULIHAN SECARA SPIRITUAL DALAM PROSES ISTITABAH

PERSIAPAN DIRI PERAWAT

Usaha untuk menghalang seseorang islam yang hendak murtad, begitu juga usaha mengembalikan seseorang yang telah murtad ke pangkuan islam adalah satu usaha dakwah yang paling mulia tetapi ianya sangat berat dan sangat sukar untuk dilakukan. Oleh itu bukan semua ilmuan islam mampu melaksanakan tugas tersebut. Ramai ulama’ Tasawwuf menegaskan bahawa, masalah dakwah bukan hanya masalah orang yang menjadi sasaran dakwah, tapi ianya juga merupakan masalah pendakwah itu sendiri. Perawat hendaklah mempunyai ilmu bukan hanya di lidah, tetapi mestilah ilmunya ada di hati, roh dan sir. Pendakwah yang mempunyai ilmu yang lengkap seperti ini mempunyai keupayaan berdakwah dan kesan dakwahnya sangat baik. Inilah pendakwa yang benar-benar dapat memenuhi kretirian pendakwah yang disebutkan di dalam Al-quran. 

Allah berfirman maksudnya:

“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk.”
(Al-Nahl: 125)

Allah menegaskan bahawa hanya orang yang hatinya di hidupkan oleh Allah, dan dilimpahkan cahaya hidayat sahaja yang mampu menyampaikan kebenaran Allah dalam masyaratkat manusia. Allah berfirman:

“Dan adakah orang yang mati (hatinya dengan kufur), kemudian Kami hidupkan dia semula (dengan hidayah petunjuk), dan Kami jadikan baginya cahaya (iman) yang menerangi (sehingga dapatlah ia membezakan antara yang benar dengan yang salah, dan dapatlah) ia berjalan dengan suluhan cahaya itu dalam masyarakat manusia, (adakah orang yang demikian keadaannya) sama seperti yang tinggal tetap di dalam gelap-gelita (kufur), yang tidak dapat keluar sama sekali daripadanya? Demikianlah (sebagaimana iman itu diperlihatkan keelokannya kepada orang-orang yang beriman), diperlihatkan pula pada pandangan orang-orang yang kafir itu akan keelokan apa yang mereka telah lakukan (dari perbuatan kufur dan segala jenis maksiat).”
(Al-Anam: 122)

Rasulullah (SAW) ada menjelaskan beberapa tanda yang menunjukkan pendakwah yang mempunyai kemampuan yang tinggi dengan sabdanya:

Maksudnya:- “(Sebaik-baik orang yang kamu jadikan guru yang selalu kamu dampingi) Ialah orang yang menjadikan kamu ingat Allah bila kamu memandangnya. Kata-katanya menambahkan ilmu kamu, dan amal perbuatannya mendorongkan hati kamu gemar kepada Akhirat.”

Dengan ini maka perawat hendaklah mempunyai sifat ketaqwaan yang benar-benar memenuhi kehendak Allah dalam firmanNya:

Maksudnya: 

“Wahai orang-orang beriman hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa”
(Al-Baqarah: 132)

Murid-murid Imam Ahmad Ibnu Hambal diriwayatkan bila berdakwah dirasakan oleh orang ramai kurang berkesan, Sedangkan dakwah yang di lakukan oleh Imam Ahmad Ibnu Hamba Besar pengaruhnya. Bila di telitikan didapati sifat-sifat ketaqwaan murid-murid Imam Ahmad Ibnu Hambal Lemah dan Sangat jauh dengan ketaqwaan gurunya itu.

Perawat juga mestilah mengetahui secara mendalam rahsia yang berkaitan dengan ilmu dan amalan sihir. Sebab sesetengah orang yang murtad atau hendak murtad adalah kesan dari pada kejahatan sihir. Sememangnya dalam gerakan mubaligh-mubaligh kristian ada di tubuhkan satu cabang khas yang di tugaskan memperlajari ilmu dan amalan sihir untuk digunakan bagi mempengaruhi orang-orang islam bagi memeluk Kristian. Demikian juga mubaligh-mubaligh Hindu Buddha ada juga menggunakan sihir bagi mempengaruhi dan mengelirukan orang-orang Islam sehingga akhirnya mereka memeluk agama Hindu secara senyap-senyap.

Perawat juga hendaklah mempunyai pengalaman yang secukupnya. Terutamanya pengalaman dalam membantu dan merawat mereka yang telah murtad atau yang hendak murtad. Tanpa pengalaman yang secukupnya, berbagai rahsia yang sulit yang di hadapi oleh orang yang hendak dirawat tidak akan dapat di bongkar, dan usaha rawatan akan gagal.

Perawat mestilah berpegang teguh dengan Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah, terutamanya dalam tiga hubungan sebab, sebab musabab dan musabbib al-asbab. Dalam hubungan ini perawat hendaklah mengiktiqadkan hanya Allah sahaja yang memberikan hidayat dan mengembalikan orang yang murtad kepada islam. Segala usaha perawat hanyalah sebab, sebab tidak boleh di jadikan pergantungan. Allah berfirman :-

“Setelah diketahui demikian maka tidaklah patut disamakan Allah Tuhan yang berkuasa mengawas, tiap-tiap diri dan mengetahui akan apa yang telah diusahakan oleh diri-diri itu, (dengan makhluk yang tidak bersifat demikian). Dalam pada itu, mereka yang kafir telah menjadikan beberapa makhluk sebagai sekutu bagi Allah. Katakanlah (wahai Muhammad): "Namakanlah kamu akan mereka (yang kamu sembah itu). Atau adakah kamu hendak memberi tahu kepada Allah akan apa yang tidak diketahuiNya di bumi? Atau adakah kamu menamakannya dengan kata-kata yang lahir (sedang pada hakikatnya tidak demikian)?" Bahkan sebenarnya telah diperhiaskan oleh Iblis bagi orang-orang yang kafir itu akan kekufuran dan tipu daya mereka (terhadap Islam), dan mereka pula disekat oleh hawa nafsu mereka daripada menurut jalan yang benar. Dan (ingatlah) sesiapa yang disesatkan oleh Allah (dengan pilihannya yang salah) maka tidak ada sesiapapun yang dapat memberi hidayah petunjuk kepadanya.”
(Ar-Ra'ad: 33)

Akhir sekali perawat mestilah sentiasa membanyakan sembahnyang taubat untuk diri dan untuk mereka yang telah murtad atau yang ingin murtad. Dalam hubungan sembahyang taubat ini, perawat hendaklah meminta keampunan dari pada Allah dan juga untuk mereka yang telah murtad atau yang akan murtad tersebut, Walau sebesar manapun dosa walau sebanyak manapun dosa yang telah dilakukan. Sesudah itu hendaklah di ikuti dengan sembahyang sunat hajat, dengan ditumpukan supaya Allah setiasa mencurahkan rahmat Taufiq dan hidayatnya kepada diri dan mereka semua, kaedah ini di dasarkan kepada sunnah dan di pakai terus oleh orang – orang sufi. Apa bila orang –orang kuraish menolak Islam sehingga memaksa nabi berhijrah ke madinah, Nabi tetap mendoakan mereka dengan doa yang terkenal. Maksudnya “Ya Allah berikanlah Hidayat kepada kaumku, kerana mereka itu tidak tahu yang Hak”


PEMERIKSAAN DAN DIAGNOSIS

Perawat mesti melakukan pemeriksaan, fizikal orang-orang yang telah murtad atau hendak murtad. Tujuan pemeriksaan fizikal tersebut ialah untuk menentukan dan memahami berbagai masalah mental dan spiritual mereka. Dengan pemeriksaan yang teliti dan tepat, InsyaAllah mereka yang telah murtad atau ingin murtad dapat di diagnosiskan keadaan fizikal, mental dan spiritualnya.

Penulis telah dapat satu kaedah pemeriksaan yang baik dan memuaskan yang di dasarkan pada pandangan Imam Ghazali yang terdapat di dalam kitab Ihtiak Ululmiddin. Menurut Imam Ghazali Bahawa walaupun manusia tidak nampak Jin dan Syaitan, namun kita boleh mengetahui adanya Jin dan Syaitan yang telah mempengaruhi mental, fizikal dan spiritual manusia dengan cara menelitikan kesan-kesannya.

Menurut Iman Ghazali antara kesan-kesannya bila wujudnya keadaan yang luar biasa, sama ada pada fizikal, mental mahupun spiritualnya. Demikian juga kesan yang luar biasa pada perasaan, percakapan dan sifat-sifat peribadinya. Pemeriksaan yang penulis gunakan juga di dasarkan diatas hakikat bahawa Jin dan Syaitan adalah makhluk yang hidup, berakal, bernafsu dan bertubuh halus seperti angin yang tidak dapat dilihat. Apa bila masuk ke tubuh manusia maka mudah bagi kita untuk mengesannya, cara mengesannya ialah dengan cara menelitikan suhu badan seseorang yang telah murtad atau mahu murtad dengan pengalaman dan latihan secukupnya dengan menggunakan tapak tangan di sentuhkan ke mana-mana bahagian tubuh pesakit makan akan kita rasa suhu badan terutamanya panas sejuk tidak sema, ada bahagian yang sejuk dan ada bahagian yang panas. Ini menunjukan orang tersebut tubuhnya telah diserapi oleh syaitan atau Jin. Kaedah lain ialah dengan cara memicit bahagian-bahagian tubuh tertentu seperti di bawah kedua-dua telinga kanan dan kiri, bawah dagu, atas bahu, bawah ketiak, di lengan kiri dan kanan, di pangkal peha, di pinggang, di bahagian atas tengah dan bawah perut, di lutut kiri dan kanan dan juga jari-jari kedua kaki. Pemeriksaan juga boleh dilakukan dengan menjentik anak-anak jari tangan dan kaki. Pemeriksaan juga boleh dilakukan dengan mencium bau nafas orang yang murtad dan akan murtad. Biasanya bau nafasnya busuk atau hanyir dan bau-bau lain yang tidak menyedapkan. Kadang-kadang sedang pemeriksaan seperti tersebut dilakukan, orang yang murtad atau hendak murtad itu tidak sedar diri sehingga kita boleh berdialog dengan Jin atau syaitan yang berada di dalam tubuhnya. Dari dialog tersebut dapat juga di jadikan asas maklumat bagi menentukan faktor utama mengapa orang tersebut murtad atau mahu murtad.

Related Posts     Tags

No comments:

Post a Comment