SUMBER

SUMBER REFLEKSOLOGI ISLAM

Sumber kaedah Refleksologi Islam ialah Qu’ran dan Sunnah. Di sini kita sebutkan beberapa ayat Qur’an dan hadis yang berkaitan.

Allah SWT berfirman:

Maksudnya: “Jika Allah menimpakan kamu sesuatu bahaya maka tidak ada siapa pun yang boleh menghapusnya kecuali Dia (Allah). Dan jika Dia (Allah) menghendaki kamu beroleh sesuatu kebaikan, maka tiada siapa pun yang boleh menghalang limpahan kurnianya itu”.
(Surah Yunus: ayat 107)
Allah SWT berfirman:
Maksudnya: “(Nabi Ibrahim a.s. berkata); Dan bila aku sakit maka Dia (Allah) yang menyembuhkan penyakitku”.
(Surah al-Shu`araa’:  ayat 80)

Selain dari dua ayat tersebut, terdapat banyak lagi ayat yang menegaskan bahawa penyakit dan sembuhnya adalah berasal dari Allah semata-mata. Adapun mandi ais bila pesakit telah siap dirawat adalah didasarkan perintah Allah kepada Nabi Ayub a.s. seperti yang disebut dalam firmanNya:

Maksudnya: “(Ingatlah peristiwa) hamba Kami (Nabi) Ayub ketika dia berdoa merayu kepada Tuhannya dengan berkata: “Sesungguhnya aku diganggu oleh syaitan dengan kepayahan dan seksaan (penyakit). (Maka Kami kabulkan doanya serta Kami perintahkan kepadanya): “Hentakkanlah kakimu (ke bumi). (Setelah dia melakukannya maka terpancarlah air, lalu Kami berfirman kepadanya): “Inilah air sejuk untuk mandi dan untuk minum (bagi menyembuhkan penyakitmu)”.

(Surah Sad: ayat 41-42)

Mengenai kaedah ketukan atau pukulan pula adalah didasarkan kepada hukuman sebatan yang memang terkenal dalam Islam. Orang yang berzina yang belum nikah, bila telah sabit kesalahannya dikenakan sebatan 100 kali. Allah berfirman:

Maksudnya: “Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina hendaklah kamu sebat setiap seorang daripada kedua-duanya seratus kali sebatan, dan janganlah belas kasihan kepada keduanya mencegah kamu untuk (menjalankan) agama Allah, jika kamu beriman kepada Allah, dan hari akhirat, dan hendaklah (pelaksanaan) hukuman mereka disaksikan oleh sekumpulan orang-orang yang beriman”.

(Surah al-Nur: ayat 2)

Demikian juga hukuman yang dikenakan ke atas orang yang membuat tuduhan zina yang tidak dapat membuktikan kebenaran tuduhannya dengan empat orang saksi ialah  sebatan rotan 80 kali. Allah berfirman:

Maksudnya: “Dan orang-orang yang melimparkan tuduhan zina kepada perempuan yang terpelihara kehormatannya, kemudian ia tidak dapat mengadakan empat orang saksi, maka sebatlah mereka dengan lapan puluh kali sebatan. Dan janganlah kamu terima kesaksian mereka buat selama-lamanya. Mereka Itulah orang-orang yang fasik”.
(Surah al-Nur : ayat 4)

Walaupun hukuman pukulan rotan itu pada zahirnya untuk menyiksa atau menimpakan azab yang setimpal dengan kejahatan yang mereka lakukan itu, namun jika kita telitikan secara mendalam nescaya ada hikmah dan rahsia lain yang tersembunyi. Perbuatan zina dan tuduhan zina secara melulu adalah sangat luar biasa bagi orang yang beriman. Perbuatan yang luar biasa itu membuktikan ada sesuatu dorongan dalam diri orang yang melakukannya. Sesuatu yang mendorong orang tersebut ialah syaitan. Syaitan telah masuk ke tubuh mereka lalu mendorongkan mereka melakukan perbuatan yang luar biasa itu. Dengan hukuman pukulan rotan akan dapat menimpakan seksa atau azab ke atas mereka dan juga syaitan yang telah meresap ke dalam tubuh mereka. Syaitan itu akan merasa azabnya dan akan keluar dari tubuhnya.

Menerusi pengalaman mengubat orang yang ketagihan zina, membuktikan kebenaran yang tersebut. Semua orang yang terlibat dengan kegiatan zina didapati ada syaitan di kedua-dua punggung mereka. Bila diketuk di bahagian punggung, maka syaitan akan keluar dan orang tersebut tidak lagi melakukan zina. Pernah berlaku, syaitan yang baru keluar dari punggung orang yang sedang diberi rawatan masuk pula ke tubuh seorang pemuda yang berada di bilik rawatan. Pemuda itu terus bertukar perangai dan bercakap mencarut sehingga ia hendak merogol emak dan kakaknya yang berada berdekatan.

Adapun sumber daripada Sunnah diriwayatkan daripada ‘Abdullah bin ‘Amir bin Rabi’ah daripda ayahnya berkata: “Saya bersama Sahl bin Hanif pergi mencari arak. Kemudian kami  memperolehinya. Salah seorang daripada kami merasa malu untuk mandi  ke sungai apabila ada yang melihatnya. Apabila mandi, dia menyelinap masuk ke dalam air. Saya memerhatikannya dan tingkahlakunya didapati sangat menghairankan. Dia sedikit pun tidak menyahut panggilan saya ketika memanggilnya. Ini menyebabkan saya menyangka dia telah terkena gangguan jin. Dengan segara saya menemui Rasulullah s.a.w. memberitahunya. Apabila  dia datang Rasulullah s.a.w. memukul dadanya kemudian berdoa, “Ya Allah, hilangkanlah kepanasan gangguan itu, kesejukannya dan kesan buruknya”. Kemudian baginda bersabda: “Bangunlah, lalu dia bangun dalam keadaan sihat. Rasulullah s.a.w. bersabda: “Apabila ada di kalangan kamu mendapati berlaku pada diri, harta atau keluarga kamu perkara pelik, hendaklah segera memohon keberkatan daripada Allah. Ini kerana gangguan al-‘Ain memang benar berlaku.”[1]


AMALAN PARA AL-SALAF AL-SOLEH


Kaedah Refleksologi Islam yang bersumberkan kepada Qur’an dan Sunnah Rasulullah s.a.w. tersebut diperkasakan lagi kewujudannya dan kepantingannya dengan amalan yang dilakukan oleh para al-Salaf al-Soleh. Terdapat dalam lipatan sejarah yang jelas kaedah tersebut telah dilakukan oleh sesetengah sahabat. Khalifah ‘Umar al-Khattab r.a. misalnya pernah menggunakan kaedah pukulan. Seorang yang bercakap dalam keadaan yang tidak stabil serta meluahkan beberapa soalan yang tidak sepatutnya ditanya, maka khalifah ‘Umar yang berada di depannya segara meminta sebatang tongkat. Dengan tongkat itu beliau segara memukul  kepala orang tersebut berulang kali hingga berdarah. Akhirnya syaitan yang meresap ke tubuh orang tersebut keluar. Orang tersebut sedar dan stabil, lalu ia meminta maaf kepada khalifah ‘Umar al-Khattab r.a.

Imam Ahmad bin Hanbal (w.241H) juga telah menggunakan kaedah pukulan untuk mengeluarkan jin. Diriwayatkan bahawa Sultan al-Mutawakkil telah menghantar perutusannya kepada Imam Ahmad supaya memberitahunya bahawa seorang gundik sultan telah mengalami kerasukan.  Imam Ahamad diminta supaya berdoa untuknya. Sejurus kemudian Imam Ahmad megeluarkan sepasang terompah kayu yang biasa digunakan untuk berwuduk, lalu memberikannya kepada muridnya dan berkata: “kamu pergi ke istana sultan dan duduk di bahagian kepala perempuan itu. Cakap kepada jin yang merasuknya; Ahmad berkata: mana di antara dua perkara yang kamu mahu; kamu keluar dari tubuh perempuan ini atau kamu dipukul dengan terompah ini tujuh puluh kali? Apabila mendengar kata-kata tersebut jin yang berada dalam tubuh perempuan itu berkata: ‘Kami dengar dan kami taat bahkan jika Ahmad mengarah kami keluar dari negeri Iraq sekalipun, kami akan keluar. Dia adalah seorang yang mentaati Allah, sesiapa mentaati Allah, segala sesuatu akan mentaatinya. Jin tersebut kemudiannya keluar dari tubuhnya. Perempuan tersebut segera kembali sihat dan kemudiannya telah dikurniakan beberapa orang cahaya mata.

Setelah kewafatan Imam Ahmad, jin tersebut sekali lagi merasuk perempuan yang sama. Sultan Mutawakkil sekali lagi menghantar utusan kepada murid Imam Ahmad iaitu Abu Bakr al-Mawarzi. Beliau membawa terompah kayu yang sama  ke istana sultan untuk merawat perempuan tersebut. Lalu jin yang merasuk itu berkata: ‘Aku tidak akan keluar dari sini. Aku tidak akan taat dan tidak mahu menerimamu. Ahmad adalah seorang yang yang mentaati Allah, dengan sebab itu kami disuruh mentaatinya”[2].

Di dalam kitab al-Tib al-Nabawi karangan Shaikh Ibn al-Qayyim al-Jawziyyah (w.751H/1350M) ada menyebutkan bahawa gurunya Shaikh Ibn Taimiyyah kerap kali memukul pesakitnya yang dirasuk syaitan atau jin dengan pukulan tongkat, setelah syaitan atau jin tidak mahu keluar walaupun diperintah supaya keluar berkali-kali. Syaitan atau jin yang berdegil itu akan keluar bila dipukul dengan tongkat[3].

Ibn Qayyim menegaskan bahawa kaedah perubatan yang digunakan oleh gurunya itu dapat disaksikan oleh beliau sendiri dan orang lain, bukan sekali tapi kerap kali dilihatnya. Malahan gurunya, Shaikh Ibn Taimiyyah pernah menceritakan kepadanya mengenai jin yang degil, tidak mahu keluar, walaupun sudah dibacakan ayat-ayat Qur’an dan sudah diminta keluar segera. Akhirnya Shaikh Ibn Taimiyyah memukul pesakit tersebut dengan tongkat. Sebelum jin itu keluar ia sempat menyatakan bahawa ia sangat mencintai pesakit tersebut dan mahu pergi menunaikan fardhu Haji bersamanya. Akhirnya jin itu keluar kerana tidak tahan menanggung sakit dari pukulan tongkat[4].


[1] Ibn Abi Shaibah, al-Hafiz Abu Bakr ibn Abi Shaibah (t.t.), Musannaf li Ibn Abi Shaibah, jil.5, h.50. hadis no. 23594.
[2] Al-Shibli, Badr al-Din Abu `Abdillah Muhammad ibn `Abdillah (1985). Ahkam al-Jan, tahkiq: Dr. al-Sayyaid al-Jamili, Beirut: Dar Ibn Zaidun, h.152.
[3] Ibn al-Qayyim (t.t.), al-Tib al-Nabawi, h. 52.
[4] Ibid, h. 53.

No comments:

Post a Comment