PENGASAS

PENEROKAAN KE ALAM REFLEKSOLOGI ISLAM

Sudah tentu usaha meneroka rahsia yang sulit dan terpendam dalam lipatan zaman yang begitu lama berkaitan dengan kaedah rawatan Refleksologi Islam bukan satu kerja yang mudah. Ianya satu kerja yang cukup susah, banyak halangan dan cabaran, kerana itu penulis mengambil masa yang cukup lama, bertahun-tahun dengan penuh kesabaran dan kecekalan sehingga akhirnya baru dapat merealisasikan asas-asas pentingnya kaedah rawatan refleksologi islam ini.

Penulis yakin berbagai-bagai penemuan, rahsia kaedah rawatan tersebut setakat ini adalah masih merupakan satu pengantar atau satu muqaddimah atau langkah permulaan bagi usaha-usaha seterusnya yang sememangnya mesti dilakukan oleh sesiapa sahaja yang berminat dan ada persiapan yang secukupnya.

Sejak berada di alam kanak-kanak lagi penulis sebagai anak kampung memang selalu dapat melihat dan meyaksikan berbagai kegiatan keluarga dan orang kampung dibidang perubatan dan rawatan yang melibatkan pawang atau bomoh atau dukun dan tukang urut. Dipertengahan tahun 60an minat penulis untuk mempelajari perubatan tradisional islam yang sebenar yang diwariskan oleh Rasulullah s.a.w. mulai timbul apabila penulis dapati masyarakat islam sekitar termasuklah keluarga sebelah isteri penulis sendiri selalu terlibat dengan pawang dan bowoh yang nyata dilarang keras oleh islam. Sebab utama mereka terlibat didalam kerja-kerja yang haram dan mudah mendatangkan syirik itu adalah kejahilan mereka itu sendiri.

Usaha awal penerokaan kaedah perubatan tradisional Islam tidak dapat membuahkan hasil yang diharapkan. Faktor kegagalan usaha tersebut ialah kesilapan penulis dalam memilih jalan permulaan yang sepatutnya ditempoh terlebih dahulu, kerana itu maka usaha tersebut gagal. Dapat diumpamakan seperti orang yang mahu masuk ke rumah besar tetapi tersalah pintu. Penulis di peringkat awal memulakan kajian mengenai berbagai aspek kesalahan dan kesesatan ilmu dan amalan perubatan tradisional melayu yang diamalkan oleh para pawang dan bomoh, akhirnya penulis berjaya menghasilkan sebuah buku pada awal tahun 80 an yang bertajuk “Berpawang dan Bersahabat dengan Jin menurut padangan Islam”. Di samping itu penulis mempelajari ayat-ayat al-Quran yang biasa digunakan oleh para ulama’ untuk mengubat atau merawat berbagai penyakit. Pada peringkat tersebut, penulis sangat terasa dan sedar bahawa dengan hanya ilmu dan bacaan ayat al-Quran belum mampu untuk menghadapi berbagai masalah penyakit, terutamanya penyakit yang kronik dan yang sukar untuk diubati. Berbagai maklumat berkaitan dengan ilmu dan amalan pawang dan bomoh tidak dapat membongkar rahsia jin dan syaitan yang selalu dikaitkan dengan sihir dan berbagai penyakit rohani dan jasmani. Akhirnya penulis dengan Rahmat dan Inayah Allah dapat menemui satu jalan baru yang terbaik dan mampu menyelesaikan masalah berkaitan dengan syaitan, jin, dan berbagai jenis penyakit. Kaedah rawatannya juga dapat ditemui iaitu kaedah Refleksologi Islam sebagaimana yang diterangkan asasnya diatas.

Jalan baru yang ditemui tersebut ialah Ilmu Tasawwuf dan Tarikat Orang Sufi. Menerusi Ilmu Tasawwuf dan Tarikat dapat difahamkan bahawa perkara yang berkaitan dengan alam ghaib itu dapat dibahagikan kepada 2 iaitu:

a)      Ghaib yang Tertinggi (Al-‘Ala)
b)     Ghaib yang Rendah (Al-Sufla)

Ghaib yang tertinggi (Al-‘Ala) adalah berkaitan dengan zat, sifat-sifat, berbagai perbuatan dan nama-nama Allah.

Alam Ghaib yang rendah (Al-Sufla) seperti kejadian Jin, Syaitan, Roh dan Malaikat. Demikian juga berbagai rahsia yang tersirat dalam kejadian alam seperti penyakit, cara rawatannya dan lain-lain lagi.

Dengan pimpinan, ta’alim, tarbiyah dan tarqiyah dari guru Tasawwuf dan Tarikat maka ilmu berkait dengan kedua-dua aspek ghaib tersebut banyak membantu untuk memahami berbagai rahsia jin, syaitan, sihir dan hubungannya dengan berbagai penyakit. Akhirnya penerokaaan ke dalam kaedah refleksologi Islam dapat berjalan dengan lancar dan membuahkan kejayaan yang membanggakan.

Penyerahan diri zahir dan batin kepada Allah, zikir dan doa menjadi sebati pada rohani sebab itu maka Allah sentiasa memberikan hidayat dan inayah sedikit demi sedikit apa sahaja yang diperlukan dalam usaha merealisasikan kaedah rawatan refleksologi Islam tersebut.

Tepat sekali dengan maksud Allah seperti yang terdapat dalam firmannya:

Maksudnya: “Sesungguhnya adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu ada suri ikutan yang baik, bagi orang yang mahukan keredhaan Allah, kebaikan hari Akhirat dan berdhikrullah banyak-banyak”.
(Surah al-Ahzab: ayat 21)

Sampai ke saat kini, penulis merasakan apa yang Allah hidayatkan berkaitan dengan kaedah ini baru sedikit, sangat sedikit. Masih banyak lagi hidayat Allah yang penulis perlukan untuk untuk mengukuhkan dan melengkapkannya lagi, sehingga benar-benar lengkap untuk memenuhi keperluan kita dalam menghadapi berbagai masalah kesihatan.

No comments:

Post a Comment