REFLEKSOLOGI ISLAM
Kita
bukan hanya pernah mendengar, tetapi juga telah mengetahui sedikit sebanyak
mengenai kaedah perubatan refleksologi. Besar kemungkinannya ada di antara kita
yang pernah menyaksikan dan menerima khidmat rawatan kaedah refleksologi. Pada
asasnya kaedah rawatan refleksologi menggunakan tekanan bahagian-bahagian tubuh
tertentu dengan benda-benda yang keras, kayu, tanduk dan sebagainya lagi.
Pesakit yang sedang menerima raatan akan merasa sakit sangat. Kadang-kadang
pesakit terasa tidak tertanggung sama sekali.
Perubatan
refleksologi tersebut berasal dari negeri China, tetapi mula dikembangkan dan
dipopularkan oleh seorang bangsa Swiss, Dr Hedi Masafret yang terkenal dengan
polikliniknya “Center For Fitness Training”. Kemudian kaedah ini terus
tersebar ke merata dunia.
Kaedah
perubatan Refleksologi Islam adalah berasal dari al-Qur’an dan al-Sunnah yang
kemudiannya diadun dan dirumuskan menjadi salah satu kaedah perubatan
tradisional Islam yang sangat istimewa dan dapat membantu menyembuhkan berbagai
penyakit dengan segera, berkesan dan tidak membebankan kos yang tinggi.
Bagaimanapun
istilah “Refleksologi” itu sahaja kita sengaja pinjam, tanpa kaedah-kaedah
rawatannya. Kalau terdapat ada ciri persamaannya itu secara kebetulan sahaja.
Kaedah
perubatan refleksologi Islam merangkumi ciri-ciri yang di sebutkan di bawah
ini. Ciri-ciri tersebut dengan sendirinya dapat membezakan antara kaedah
refleksologi biasa dengan refleksologi Islam.
a)
Asas utama refleksologi Islam
ialah kebersihan zahir dan batin. Pada zahir berdasarkan syariat Islam yang
sebenar. Pada batin mengikut akidah Ahli Sunnah wa Jama’ah. Akidah Ahli Sunnah
wa Jama’ah memandang adanya tiga hubungan iaitu sabab ( سبب ),
musabbab ( مسبَّب )
dan musabbib ( مسبِّب ). Misalnya ubat dan rawatan adalah sebab,
sembuh penyakit yang diubati adalah musabbab. Kehendak, ketentuan dan
kekuasaan Allah yang menyembuhkan penyakit itu adalah musabbib al-Asbab.
Allah berfirman:
Maksudnya: “Kalaulah
ada sesuatu bacaan yang dengan sebabnya gunung-gunung pecah bergerak dari
tempatnya atau dengan sebabnya bumi terbelah atau dengan sebabnya orang yang
telah mati boleh bercakap, bahlkan segala urusan tersebut hanya bagi Allah”.
(Surah
al-Ra’d: ayat 31)
b)
Selaras dengan asas yang
disebutkan di atas maka refleksologi Islam ini diperkasakan lagi dengan
sembahyang sunat taubat dan sunat hajat. Dalam sembahyang sunat taubat,
keampunan dari Allah diminta semoga Allah ampunkan semua dosa pesakit dan
dosa-dosa diri, biar macam mana banyak dan besarnya dosa yang dilakukan. Dalam
sembahyang hajat diharapkan agar segerakan dan permudahkan sembuh penyakit yang
ditanggung oleh pesakit.
c)
Pukulan atau ketukan secara
perlahan-lahan dengan ranting kayu yang kecil dari pokok buah nona.
d)
Tepukan tapak tangan secara
perlahan-lahan.
e)
Tekanan hujung ranting kayu
nona yang digunakan mengetuk memukul atau tekanan ibu jari tangan yang lain
atau menggunakan biji lada hitam, limau nipis atau bawang besar.
f) Tarikan kulit tubuh atau
anggota pesakit, picitan bahagian-bahagian tertentu tubuh pesakit dengan
tangan.
g)
Melumurkan anggota yang akan
dirawat dan sesudah dirawat dengan air cuka yang telah disebatikan dengan garam
halus dan air doa.
h)
Memandikan pesakit yang telah
dirawat dengan air biasa. Kemidian dibilas dengan mandian air batu yang
dicampur dengan air perahan limau nipis.
i)
Disebatikan dengan iringan
dhikrullah, doa dan bacaan ayat-ayat al-Quran ketika melakukan rawatan yang
biasanya dibaca dalam hati atau perlahan-lahan.
MENGAPA DIPINJAM ISTILAH REFLEKSOLOGI
Istilah refleksologi diguna
pakai dalam kaedah perubatan tradisional Islam ini, semata-mata untuk memudahkan orang ramai memahami dan menerimanya. Bukan hanya mudah memahami
kaedahnya sahaja tetapi juga mudah menerima berbagai perkara yang berkaitan
dengannya. Misalnya, keberkesanan rawatan yang diberikan dalam menyembuh
penyakit, rasa sakit yang mesti ditanggung oleh pesakit dengan yakin, tabah dan
sabar, berbagai teknik rawatannya, kebenarannya dan sebagainya lagi.
Jika
digunakan istilah pukulan atau ketukan atau sebatan, tentu akan menimbulkan
masalah bagi mereka yang kali pertama mendengarnya. Istilah-istilah tersebut
pernah dipakai dan memang menimbulkan berbagai persoalan bagi pesakit yang baru
mendengarnya. Sekurang-kurangnya mereka menyangka pukulan atau sebatan itu
tentu kuat dan tentu menyakitkan yang mungkin mereka tidak akan tertanggung.
Ada juga mereka yang membayangkan sebatang rotan seperti yang dilakukan
terhadap penjenayah. Penggunaan istilah refleksologi ini tidaklah bermakna
kaedah perubatan ini ditiru dari keadah refleksologi biasa. Atau kaedah
perubatan ini merupakan serpihan atau tiruan dari kaedah refleksologi biasa,
sebab kaedah perubatan ini mempunyai sumbernya yang jelas iaitu al-Qur’an dan
sunnah serta telah menjadi amalan para al- Salaf al-Soleh.
Istilah
Refleksologi yang digunakan disini adalah berbeza dengan istilah sistem
perubatan refleksologi yang telah digunapakai secara meluas sebagai suatu
kaedah perubatan. Maksud refleksologi yang ambil sebagai tajuk disini adalah
untuk lebih memberi fokus kepada pengertian literal maksud refleksologi itu
sendiri, iaitu ‘ilmu tindakbalas’. Istilah ini akan mendekatkan kefahaman umum
tentang maksud sebenar refleksologi islam yang cuba dibentangkan oleh penulis.
No comments:
Post a Comment